De siste årene har næringsliv, departement, storting og offentlige og private eiere hatt fagskolene i fokus. NOU og Stortingsmelding er utarbeidet og lovverk oppdateres.
Fagskolene er høyere utdanning som i hovedsak bygger på yrkesfag i videregående opplæring og skal gi korte utdanninger ut fra arbeidslivets behov. Fylkeskommunene som utgjør Østlandssamarbeidet, eier i alt 6 fagskoler. Fagpolitisk utvalg opplæring – kompetanse – verdiskaping, som består av hovedutvalgsleder / komitéleder og opposisjonsleder fra 7 fylkeskommuner, bestemte i sitt novembermøte at en felles fagskolestrategi skal utarbeides som et tiltak for å fremme fagskolene på Østlandet.
Fagskolen Innlandet (for Oppland og Hedmark), med hovedsete på Gjøvik, er landets største fylkeskommunale fagskole med rundt tusen studenter, som får undervisning ulike steder. Fagskolen Oslo – Akershus er den nyest etablerte, lokalisert i skoleanlegget Kuben i Oslo. Buskerud har sin fagskole på Kongsberg, Tinius Olsen. Vestfold og Telemark er i dialog om eventuelt å slå sammen sine fagskoler, for å få et større og mer robust fagskolemiljø. Fagskolen i Østfold er samlokalisert med Høgskolen Østfold i Fredrikstad. Fylkeskommunene har fått statstilskudd til tekniske fagskoler, basert på studenttall. Fylkeskommunene har også forvaltet midler til fagskoletilbud innen helsefag, studietilbud gitt av private studieforbund e.l. eller offentlige tilbydere. Tilskuddene her har årlig vært fordelt fylkesvis av Helsedirektoratet. I forslag til statsbudsjett 2018 foreslår Regjeringen en omlegging av finansieringsordningene for fagskoletilbud, med større ansvar for fylkeskommunene.
Fagskolerektorene og fylkeskommunene har i høst satt i gang en arbeidsgruppe for en felles fagskolestrategi. Strategien skal omhandle regional utvikling / samarbeid om tilbud, finansiering, kvalitet og godkjenningsordning (som utføres av NOKUT – Statens kvalitetsorgan for fagskoler, høgskoler og landets universiteter). Struktur og organisering, mente fagpolitisk utvalg, bør heller drøftes i fellesnemndene for nye fylkeskommuner, enn at dette skal inngå som et tema i fagskolestrategien.