Select Page

Østlandssamarbeidets høringsinnspill til Transport- og kommunikasjonskomiteen

av Kristian Singh-Nergård |
Publisert 1. November, 2021
Bilde av Stortinget en sommerdag med grønt gress i forkant og blå himmel i bakgrunnen.

Tirsdag og onsdag er det høring i Transport- og kommunikasjonskomiteen på stortinget. I den forbindelse har Østlandssamarbeidet sendt inn et høringsinnspill der vi tar for oss fire tema;

  1. InterCity, der Østlandssamarbeidet krever at ambisjonsnivået må opprettholdes, jf. tidligere innspill til den nye regjeringsplattformen. Du kan lese hele saken her.
  2. Forlenget støtte til kollektivtransporten.
  3. Støtteordning til vedlikeholdsetterslep på fylkesveiene.
  4. Biogass, der Østlandssamarbeidet i forrige uke også sendte brev om biogass til Finansdepartementet der regjeringen ble bedt om å legge til rette for økt satsing på biogass.

Fredag skisserte Ruter konkrete kuttplaner for Viken. Skrekkscenariet er at kollektivtilbudet kuttes etter kl. 20:00 mandag til lørdag, og helt på søndager. Mulige kutt i Oslo skisseres også. Passasjerene har så langt ikke kommet tilbake etter pandemien, og kollektivselskapene risikerer store økonomiske tap dersom de skal opprettholde rutetilbudene uten at kompensasjonsordningen blir videreført. Olav Skinnes (Sp), fylkesråd for samferdsel i Viken fylkeskommune og leder i Østlandssamarbeidets fagpolitisk utvalg for samferdsel, mener at situasjonen er dramatisk:

– Billettinntektene er vesentlig lavere nå enn før pandemien. Kollektivtilbudet i hele landsdelen blir dårligere hvis den statlige kompensasjonsordningen ikke forlenges til vi har funnet ut hva den nye normalen blir. Konsekvensen av kutt i kompensasjonsordningen er økt biltrafikk. Norge har forpliktet seg til å kutte drastisk i utslippene, og hvis vi skal nå klimamålene må regjeringen sørge for at fylkeskommunene kan opprettholde kollektivtilbudet på nivået det lå på før pandemien, sier Skinnes.

Hele budsjettinnspillet fra Østlandssamarbeidet kan du lese her (PDF).

Artikkelen er skrevet av

Relaterte innlegg

Stikkord

Anette Solli Annette Lindahl Raakil Ann Irene Sæternes Arve Høiberg Assembly of European Regions (AER) Aud Hove Baltic Sea States Subregional Co-operation (BSSSC) Bane NOR Biogass BSSSC Youth Bærekraft Det grønne skiftet Det transeuropeiske transportnettverket (TEN-T) Dovrebanen Energistasjoner EU EU-kommisjonen Europaforum Europakafé EUs Østersjøstrategi (EUSBSR) Even Aleksander Hagen EØS Fagskole Fehmarnbelt Fylkesveier Godstransport Grønne næringstransporter Grønn omstilling Guido Beermann Gunn Marit Helgesen Helge Orten Hydrogen Ingrid Schulerud InterCity Interreg Ivar Odnes Jan Carsten Gjerløw Jernbane Jernbanedirektoratet Jon Petter Arntzen Jyllandskorridoren Kari-Anne Jønnes Kirsti Slotsvik Klimagassutslipp Klimapolitikk Kollektivtrafikk Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) Kommunesektorens Organisasjon (KS) Kunnskapsdepartementet (KD) Kåre Pettersen Let’s Communicate Markku Markkula Miljødirektoratet Miljøstiftelsen ZERO Mobilitet Nasjonal transportplan (NTP) NHO Nordsjøkommisjonen Norges delegasjon til EU Nye Veier AS Ola Elvestuen Olav Skinnes Ole Haabeth Oslofjorden Osloregionen Osloregionens Europakontor Oslotunnelen Pat Cox Raymond Johansen Representantskapet Ringeriksbanen Roger Ryberg Rune Hogsnes Samferdselsdepartementet (SD) Scan-Med-korridoren Scandria Alliance Sirkulær økonomi Siv Henriette Jacobsen Statens vegvesen STRING Terje Riis-Johansen Tonje Brenna Transport Transport- og kommunikasjonskomiteen Transportkorridorer Transportøkonomisk institutt (TØI) Tungtransport Tyskland-strategi Ungdomsmedvirkning Utdanning Utenriksdepartementet (UD) Vestfoldbanen Østersjøen Østersjøprogrammet Østersjøregionen Østersjørådet (CBSS) Østfoldbanen Østlandsutstillingen ØstsamUng

Nyhetskategorier