Select Page

Jernbanedirektoratet: ambisjonene for InterCity-utbyggingen ligger fast

av Kristian Singh-Nergård |
Publisert 10. December, 2021
Portrettbilde av direktør for jernbanestrategi Anita Skauge.

Direktør jernbanestrategi Anita Skauge. Foto: Jernbanedirektoratet.

På møte i fagpolitisk utvalg for samferdsel i Østlandssamarbeidet orienterte Anita Skauge fra Jernbanedirektoratet om status for planlegging og utbygging av de ulike InterCity-strekningene. Skauge understreket at Jernbanedirektoratet i det videre arbeidet legger til grunn at ambisjonene for InterCity-utbyggingen skal ligge fast, og refererte til flertallsmerknadene fra Stortingets behandling av Nasjonal transportplan i juni 2021 og formuleringene i Hurdalsplattformen.

I NTP 2022-2033 er InterCity på Vestfoldbanen og Indre InterCity på Dovrebanen prioritert. Samtidig får Østfold et bedret tilbud, mens Ringeriksbanen nå er flyttet fra Statens vegvesen til Nye Veier.

I Hurdalsplattformen (PDF) står det at regjeringen vil “[…] opprettholde ambisjonene om InterCity-utbyggingen på Østlandet som Stortinget vedtok i 2013. Frem til det er gjennomført må det jobbes med vesentlige tilbudsforbedringer på indre og ytre InterCity”.

I det videre arbeidet vil Jernbanedirektoratet gjøre vurderinger av konsekvensene av optimalisering for effekt og langsiktig behov. Det gjenstår tilbudsforbedringer til Fredrikstad, Sarpsborg, Halden og til Lillehammer. Jernbanedirektoratet inngår avtaler om planlegging med Bane NOR for å få et bedre faglig grunnlag til neste NTP rullering

Presentasjonen til Anita Skauge kan du se her (PDF).

Artikkelen er skrevet av

Relaterte innlegg

Stikkord

Anette Solli Annette Lindahl Raakil Ann Irene Sæternes Arve Høiberg Assembly of European Regions (AER) Aud Hove Baltic Sea States Subregional Co-operation (BSSSC) Bane NOR Biogass BSSSC Youth Bærekraft Det grønne skiftet Det transeuropeiske transportnettverket (TEN-T) Dovrebanen Energistasjoner EU EU-kommisjonen Europaforum Europakafé EUs Østersjøstrategi (EUSBSR) Even Aleksander Hagen EØS Fagskole Fehmarnbelt Fylkesveier Godstransport Grønne næringstransporter Grønn omstilling Guido Beermann Gunn Marit Helgesen Helge Orten Hydrogen Ingrid Schulerud InterCity Interreg Ivar Odnes Jan Carsten Gjerløw Jernbane Jernbanedirektoratet Jon Petter Arntzen Jyllandskorridoren Kari-Anne Jønnes Kirsti Slotsvik Klimagassutslipp Klimapolitikk Kollektivtrafikk Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) Kommunesektorens Organisasjon (KS) Kunnskapsdepartementet (KD) Kåre Pettersen Let’s Communicate Markku Markkula Miljødirektoratet Miljøstiftelsen ZERO Mobilitet Nasjonal transportplan (NTP) NHO Nordsjøkommisjonen Norges delegasjon til EU Nye Veier AS Ola Elvestuen Olav Skinnes Ole Haabeth Oslofjorden Osloregionen Osloregionens Europakontor Oslotunnelen Pat Cox Raymond Johansen Representantskapet Ringeriksbanen Roger Ryberg Rune Hogsnes Samferdselsdepartementet (SD) Scan-Med-korridoren Scandria Alliance Sirkulær økonomi Siv Henriette Jacobsen Statens vegvesen STRING Terje Riis-Johansen Tonje Brenna Transport Transport- og kommunikasjonskomiteen Transportkorridorer Transportøkonomisk institutt (TØI) Tungtransport Tyskland-strategi Ungdomsmedvirkning Utdanning Utenriksdepartementet (UD) Vestfoldbanen Østersjøen Østersjøprogrammet Østersjøregionen Østersjørådet (CBSS) Østfoldbanen Østlandsutstillingen ØstsamUng

Nyhetskategorier