Select Page

Østlandssamarbeidets høringsinnspill til EUs mobilitetspakke

av Kristian Singh-Nergård |
Publisert 1. March, 2022
Tog under bro ved barcode

Foto: Kristian Singh-Nergård.

14. desember 2021 la EU-kommisjonen fram den nye mobilitetspakken Efficient And Green Mobility Package. Samferdselsdepartementet har i den forbindelse invitert norske aktører til å vurdere forslagene i mobilitetspakken. Østlandssamarbeidet har i dag sendt inn et høringsinnspill, som vi ønsker at Samferdselsdepartementet tar med seg videre i sitt høringsinnspill til EU, 16. mars 2022.

Den nye mobilitetspakken foreslår en revisjon av forordningen om det transeuropeiske transportnettverket, TEN-T-retningslinjene, inklusive en meddelelse om TEN-Ts utvidelse til naboland, revisjon av ITS-direktivet om intelligente transportsystemer i veitransporten, revisjon av strategien om bymobilitet, inklusive nye retningslinjer om slik mobilitet, og handlingsplan om grensekryssende passasjertransport med tog.

Østlandssamarbeidet presenterer felles og samordnede synspunkter for Viken, Oslo, Innlandet og Vestfold og Telemark til mobilitetspakken og oppfølgingen av denne i høringsdokumentet. Samferdselsdepartementet anmodes om å følge opp innspillene fra Østlandssamarbeidet i det norske innspillet til kommisjonen.

De fire fylkeskommunene er representert i Scandria Alliance gjennom Østlandssamarbeidet. Denne alliansen vil også gi felles innspill til TEN-T-forordningene og EUs mobilitetspakke, og Østlandssamarbeidet arbeider nå med å få gjennomslag for våre posisjoner i posisjonspapiret fra alliansen.

EUs mobilitetspakke kan få store konsekvenser for Norge og norsk samferdselspolitikk. Østlandssamarbeidet ser derfor fram til tilbakemelding fra departementet med svar på spørsmål og nærmere avklaring av konsekvenser av EUs mobilitetspakke i en norsk kontekst.

Høringsinnspillet kan leses i sin helhet her (PDF).

Artikkelen er skrevet av

Relaterte innlegg

Stikkord

Anette Solli Annette Lindahl Raakil Ann Irene Sæternes Arve Høiberg Assembly of European Regions (AER) Aud Hove Baltic Sea States Subregional Co-operation (BSSSC) Bane NOR Biogass BSSSC Youth Bærekraft Det grønne skiftet Det transeuropeiske transportnettverket (TEN-T) Dovrebanen Energistasjoner EU EU-kommisjonen Europaforum Europakafé EUs Østersjøstrategi (EUSBSR) Even Aleksander Hagen EØS Fagskole Fehmarnbelt Fylkesveier Godstransport Grønne næringstransporter Grønn omstilling Guido Beermann Gunn Marit Helgesen Helge Orten Hydrogen Ingrid Schulerud InterCity Interreg Ivar Odnes Jan Carsten Gjerløw Jernbane Jernbanedirektoratet Jon Petter Arntzen Jyllandskorridoren Kari-Anne Jønnes Kirsti Slotsvik Klimagassutslipp Klimapolitikk Kollektivtrafikk Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) Kommunesektorens Organisasjon (KS) Kunnskapsdepartementet (KD) Kåre Pettersen Let’s Communicate Markku Markkula Miljødirektoratet Miljøstiftelsen ZERO Mobilitet Nasjonal transportplan (NTP) NHO Nordsjøkommisjonen Norges delegasjon til EU Nye Veier AS Ola Elvestuen Olav Skinnes Ole Haabeth Oslofjorden Osloregionen Osloregionens Europakontor Oslotunnelen Pat Cox Raymond Johansen Representantskapet Ringeriksbanen Roger Ryberg Rune Hogsnes Samferdselsdepartementet (SD) Scan-Med-korridoren Scandria Alliance Sirkulær økonomi Siv Henriette Jacobsen Statens vegvesen STRING Terje Riis-Johansen Tonje Brenna Transport Transport- og kommunikasjonskomiteen Transportkorridorer Transportøkonomisk institutt (TØI) Tungtransport Tyskland-strategi Ungdomsmedvirkning Utdanning Utenriksdepartementet (UD) Vestfoldbanen Østersjøen Østersjøprogrammet Østersjøregionen Østersjørådet (CBSS) Østfoldbanen Østlandsutstillingen ØstsamUng

Nyhetskategorier