Det nye høringsinnspillet fokuserer på urbane noder, multimodale transportkjeder, flerdrivstofftilnærming, grenseoverskridende deler av Scan-Med-korridoren, samt styringsspørsmål. For Østlandssamarbeidets del er de grenseoverskridende korridorene Oslo-Gøteborg og Jyllandskorridoren spesielt viktige.
14. desember 2021 la EU-kommisjonen fram den nye mobilitetspakken Efficient And Green Mobility Package. Den nye mobilitetspakken foreslår en revisjon av forordningen om det transeuropeiske transportnettverket, eller TEN-T som det ofte forkortes til. 1. mars sendte Østlandssamarbeidet inn et høringsinnspill til Samferdselsdepartementet, før departementet sendte sitt høringsinnspill til EU. Nå har også Scandria Alliance gitt et felles innspill til TEN-T-forordningene og EUs mobilitetspakke.
Hva er Scandria Alliance?
Scandria Alliance er et interregionalt politisk samarbeid, hvor Østlandssamarbeidet deltar på vegne av fylkeskommunene på Østlandet. Alliansen består av regioner i Norge, Sverige, Finland, Italia og Tyskland, og medlemskapet her gir fylkene i Østlandssamarbeidet en bedre mulighet for å få gjennomslag i EU.
Viktige grenseoverskridende korridorer
Her forklarer Kåre Pettersen (V), medlem av hovedutvalg for samferdsel i Vestfold og Telemark fylkeskommune, og Annette Lindahl Raakil (Sp), fylkesråd for plan, klima og miljø i Viken fylkeskommune, hvorfor Jyllandskorridoren og strekningen Oslo-Gøteborg må prioriteres.