Select Page

Scandria Alliance med TEN-T-høringsinnspill

av Kristian Singh-Nergård |
Publisert 23. June, 2022
Tog fra og til Gøteborg står på perrongen på Oslo S

Tog fra og til Gøteborg på Oslo S. Foto: Kristian Singh-Nergård.

Det nye høringsinnspillet fokuserer på urbane noder, multimodale transportkjeder, flerdrivstofftilnærming, grenseoverskridende deler av Scan-Med-korridoren, samt styringsspørsmål. For Østlandssamarbeidets del er de grenseoverskridende korridorene Oslo-Gøteborg og Jyllandskorridoren spesielt viktige.

14. desember 2021 la EU-kommisjonen fram den nye mobilitetspakken Efficient And Green Mobility Package. Den nye mobilitetspakken foreslår en revisjon av forordningen om det transeuropeiske transportnettverket, eller TEN-T som det ofte forkortes til. 1. mars sendte Østlandssamarbeidet inn et høringsinnspill til Samferdselsdepartementet, før departementet sendte sitt høringsinnspill til EU. Nå har også Scandria Alliance gitt et felles innspill til TEN-T-forordningene og EUs mobilitetspakke.

Hva er Scandria Alliance?

Scandria Alliance er et interregionalt politisk samarbeid, hvor Østlandssamarbeidet deltar på vegne av fylkeskommunene på Østlandet. Alliansen består av regioner i Norge, Sverige, Finland, Italia og Tyskland, og medlemskapet her gir fylkene i Østlandssamarbeidet en bedre mulighet for å få gjennomslag i EU.

Viktige grenseoverskridende korridorer

Her forklarer Kåre Pettersen (V), medlem av hovedutvalg for samferdsel i Vestfold og Telemark fylkeskommune, og Annette Lindahl Raakil (Sp), fylkesråd for plan, klima og miljø i Viken fylkeskommune, hvorfor Jyllandskorridoren og strekningen Oslo-Gøteborg må prioriteres.

Les mer på nettsiden til Scandria Alliance.

Artikkelen er skrevet av

Relaterte innlegg

Stikkord

Anette Solli Annette Lindahl Raakil Ann Irene Sæternes Arve Høiberg Assembly of European Regions (AER) Aud Hove Baltic Sea States Subregional Co-operation (BSSSC) Bane NOR Biogass BSSSC Youth Bærekraft Det grønne skiftet Det transeuropeiske transportnettverket (TEN-T) Dovrebanen Energistasjoner EU EU-kommisjonen Europaforum Europakafé EUs Østersjøstrategi (EUSBSR) Even Aleksander Hagen EØS Fagskole Fehmarnbelt Fylkesveier Godstransport Grønne næringstransporter Grønn omstilling Guido Beermann Gunn Marit Helgesen Helge Orten Hydrogen Ingrid Schulerud InterCity Interreg Ivar Odnes Jan Carsten Gjerløw Jernbane Jernbanedirektoratet Jon Petter Arntzen Jyllandskorridoren Kari-Anne Jønnes Kirsti Slotsvik Klimagassutslipp Klimapolitikk Kollektivtrafikk Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) Kommunesektorens Organisasjon (KS) Kunnskapsdepartementet (KD) Kåre Pettersen Let’s Communicate Markku Markkula Miljødirektoratet Miljøstiftelsen ZERO Mobilitet Nasjonal transportplan (NTP) NHO Nordsjøkommisjonen Norges delegasjon til EU Nye Veier AS Ola Elvestuen Olav Skinnes Ole Haabeth Oslofjorden Osloregionen Osloregionens Europakontor Oslotunnelen Pat Cox Raymond Johansen Representantskapet Ringeriksbanen Roger Ryberg Rune Hogsnes Samferdselsdepartementet (SD) Scan-Med-korridoren Scandria Alliance Sirkulær økonomi Siv Henriette Jacobsen Statens vegvesen STRING Terje Riis-Johansen Tonje Brenna Transport Transport- og kommunikasjonskomiteen Transportkorridorer Transportøkonomisk institutt (TØI) Tungtransport Tyskland-strategi Ungdomsmedvirkning Utdanning Utenriksdepartementet (UD) Vestfoldbanen Østersjøen Østersjøprogrammet Østersjøregionen Østersjørådet (CBSS) Østfoldbanen Østlandsutstillingen ØstsamUng

Nyhetskategorier