Østlandssamarbeidet fremhevet betydningen av sterke og grønne utenlandsforbindelser under sin deltakelse på korridorforumet for TEN-T Scan-Meds kjernenettverk. Representert ved Linda Ehnmark fra Vestfold og Telemark fylkeskommune deltok Østlandssamarbeidet i det viktige møtet som fant sted i Albert Borschette Conference Centre i Brussel den 6. juni.
Under forumet la Østlandssamarbeidet vekt på tre transportkorridorer av stor betydning: Oslo-Göteborg, Oslo-Stockholm og Jyllandskorridoren (Oslo/Stavanger-Aalborg-Hamburg). Ehnmark påpekte i sin innledning at det er nødvendig med tilstrekkelig jernbanekapasitet på strekningen Oslo-Göteborg etter åpningen av Fehmarnbelt i 2029 for å unngå overbelastning av veitrafikken.
Oslo-Stockholm-korridoren får økt betydning
Østlandssamarbeidet uttrykte også glede over at Oslo-Stockholm og Jyllandskorridoren nå er inkludert i det høyest prioriterte transportnettet i Scan-Med-korridoren, som strekker seg fra Skandinavia til Middelhavet. Oslo-Stockholm knytter Skandinavias tettest befolkede område sammen og har potensial til å integrere bo- og arbeidsmarkeder langs strekningen, samt flytte over én million reisende fra fly til tog årlig. Det forventes også at strekningen vil få økt militær betydning etter NATO-utvidelsen mot Sverige.
Det ble også vist til samarbeidet mellom norske og danske aktører i Interreg-prosjektet «Grønn Jyllandskorridor». På dansk side, opp til Hirtshals og Frederikshavn, er Jyllandskorridoren blitt en del av Scan-Med. «Grønn Jyllandskorridor» har som mål å utnytte potensiale som den nye statusen innehar, og å fremme grønne, multimodale transporter mellom Norge og Europa via Jylland. Det ble uttalt at en på kort sikt vil se på muligheter for å utnytte eksisterende kapasitet i transportnettet, og på lengre sikt jobbe med utbedringer, først og fremst på jernbane.
TEN-T (De transeuropeiske transportnettverk) er en viktig satsing for å knytte Europa tettere sammen, og Østlandssamarbeidet har som overordnet mål å bidra til å integrere Østlandet med Europas transportnett. Dette er viktig for konkurransekraften og attraktiviteten til både næringsliv, byer og tettsteder. Østlandssamarbeidet står sammen om å fremme de tre transportkorridorene som forbinder Østlandet med Europa; Oslo-Göteborg, Oslo-Stockholm og Jyllandskorridoren.
Østlandssamarbeidet pådrivere for samordnet transportplanlegging
Deltakelsen på korridorforumet ga Østlandssamarbeidet muligheten til å delta i samtalen om utviklingen av transportkorridoren, oppdatere andre aktører om våre aktiviteter og perspektiver, og knytte kontakt med beslutningstakere fra EU-institusjonene og medlemsstatene. Østlandssamarbeidet ønsker å være pådrivere for en mer samordnet planlegging av grensekryssende strekninger og raskere utbygging for å nå målene i den europeiske transportpolitikken.