Fylkeskommunene på Østlandet krever prioritering av ytre InterCity i Nasjonal transportplan.
Siv Henriette Jacobsen, fylkesrådsleder i Viken fylkeskommune, Terje Riis-Johansen, fylkesordfører i Vestfold og Telemark fylkeskommune, og Aud Hove, fylkesordfører i Innlandet fylkeskommune, er forfatterne bak et leserinnlegg som står på trykk i flere lokalaviser på Østlandet. Her krever de på vegne av fylkeskommunene på Østlandet at ytre InterCity (IC) blir prioritert i ny Nasjonal transportplan (NTP). De mener at nedprioriteringen av prosjektet vil svekke den balanserte utviklingen i landsdelen og ha negative konsekvenser for innbyggere og næringslivet.
Den ambisiøse satsingen på ytre IC har vært et resultat av langvarig planlegging og felles innsats, med en tidshorisont på 80-100 år. Nå frykter fylkeskommunene at kortsiktig tenkning vil føre til at ambisjonene for ytre IC blir lagt til side. Dette vil påvirke regionbyene langs strekningene negativt, da de mister utviklingskraft og investeringer.
IC-utbyggingen er ikke bare viktig for regional utvikling, men også for å oppnå klima- og miljømål. Satsing på jernbane er arealbesparende, bærekraftig og effektivt, mens veiprosjekter fører til økt arealbruk, økt biltrafikk og klimagassutslipp.
En effektiv jernbane er også avgjørende for beredskap og sikkerhet. Fornying og prioritering av jernbanenettet mellom regionbyene og mot Europa bidrar til å redusere sårbarheten i en tid med krig og kriser.
Fylkeskommunene ber Samferdselsdepartementet om å fastholde ambisjonene for ytre IC i den kommende NTP. Selv om det kan være behov for en trinnvis utbygging, er det viktig å unngå å skrinlegge planene helt.