Fylkeskommunene på Østlandet hadde et tydelig felles budskap på innspillsmøte med Samferdselsdepartementet 14. november. På møtet var Oslo kommune, Innlandet fylkeskommune og Viken fylkeskommune invitert til å presentere egne posisjoner i forbindelse med ny Nasjonal transportplan (NTP) 2025-2036. Nye Akershus, Buskerud og Østfold fylkeskommuner deltok også på møtet, mens Vestfold og Telemark deltok på tilsvarende møte 31. oktober.
I tillegg til at den enkelte fylkeskommune presenterte egne prosjekter og prioriteringer, ble det i møtet satt av tid til at fylkeskommunene kunne presentere et felles landsdelsbudskap med utgangspunkt i høringsdokumentet som ble oversendt fra Østlandssamarbeidet til Samferdselsdepartementet før sommeren. Budskapet i møtet fra fylkeskommunene handlet blant annet om grønn omstilling, reduksjon av klimagassutslipp i transportsektoren og en tydelig beskjed om at NTP må utformes som en helhetlig plan på tvers av sektorer og forvaltningsnivåer.
– Vi må ta flere aktive grep for å redusere klimagassutslippene fra transportsektoren. Økt satsing på kollektivtransport og jernbane er da aller viktigst, sier Olav Skinnes, leder av Østlandssamarbeidets fagpolitiske utvalg for samferdsel og fylkesråd for samferdsel i Viken fylkeskommune. I sitt innlegg til Samferdselsdepartementet understreker han også behovet for å styrke veivedlikeholdet på fylkesveiene.
I innspillet fra fylkeskommunene på Østlandet ble det også lagt vekt på at tiltakene i NTP må bidra til å redusere nedbygging av areal. Dette handler både om naturmangfold og karbonlagring i grunnen. Fylkeskommunene krever også en økonomisk ramme som minimum tilsvarer ramme 3 i prioriteringsoppdraget.
Dette er de konkrete innspillene som fylkeskommunene ønsker at Samferdselsdepartementet skal prioritere i arbeidet med ny NTP:
- Prioritering av kollektiv, gange og sykkel
- Prioritere prosjekter og investeringer innenfor jernbanesektoren. Ambisjonen om dobbeltspor på indre og ytre InterCity må ligge fast.
- Likestille fylkesveiene og riksveiene med hensyn til finansiering av drift og vedlikehold
- Prioritere byene i større grad enn tidligere
- Utforme tydeligere statlige insentivordninger for mindre og mellomstore byområder
- Videreføre nullvisjonen om ingen alvorlig skadde og drepte i veitrafikken
- Utforme bedre insentivordninger for raskere omlegging til grønn og utslippsfri godstransport
- Utforme tydelige strategier og tidsplaner for utbygging av de viktigste grensekryssende korridorene
Samferdselsdepartementet skal legge frem ny NTP i 2024 med forventet behandling av Stortinget i juni 2024.