Onsdag 8. mai møttes Østlandssamarbeidets representantskap i Oslo rådhus, blant annet for å drøfte fremtidig infrastruktur og samferdselsutvikling i landsdelen. Her ble også et felles posisjonsnotat om den kommende Nasjonale transportplanen (NTP) for perioden 2025-2036 vedtatt.
Posisjonsnotatet, som nå blir oversendt Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, tar opp fem sentrale områder av stor betydning for fylkene på Østlandet; klima, miljø og beredskap, vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene, InterCity-utbyggingen, byområdene og utviklingen av grønne transportkorridorer.
Krever økte midler og annen prioritering
Østlandssamarbeidet retter igjen fokus på vedlikeholdsetterslep og krever økte bevilgninger til fylkesveiene. Det foreslås en økning fra 1 milliarder kroner til 3 milliarder kroner årlig, samt en økning av østlandsfylkenes relative andel av bevilgningene til opprustning og fornying av fylkesveier fra 24 % til 30 %
InterCity-utbyggingen har vært et sentralt prosjekt for Østlandssamarbeidet. Her understrekes viktigheten av å opprettholde ambisjonsnivået for InterCity-utbyggingen, inkludert planlegging og utbygging av dobbeltspor på strekningen mellom Stokke og Sandefjord, samt Ringeriksbanen/E16-prosjektet. Østlandssamarbeidet er tydelig i uttalelsen på at ytre InterCity må ikke nedprioriteres som en del av en framtidig fjerntogstrategi.
Du kan lese hele posisjonsnotatet her.
NTP skal nå behandles i Transport- og kommunikasjonskomiteen, før den vedtas av Stortinget før sommeren.
Kompetansebehov i vann- og avløpssektoren
På møtet fikk representantskapet en grundig orientering om Norsk Vann, den nasjonale interesseorganisasjonen for vann- og avløpsbransjen. De presenterte det store investerings- og omstillingsbehovet innen vann og avløp, som vil medføre betydelig behov for mer kapasitet, kompetanse og innovasjon i bransjen framover. Presentasjonen ble avrundet med en ønskeliste til fylkeskommunenes arbeid på utdannings- og kompetanseområdet. Tematikken ble også belyst av Norsk Vann i møte med Østlandssamarbeidets fagpolitiske utvalg for næring og kompetanse på samme tid i fjor.
Etter presentasjonen ble det en kort debatt, der deltakerne diskuterte hvordan fylkeskommunene kan sikre at vannbransjen får nok folk med rett kompetanse til å møte de store utfordringene man står overfor i sektoren. I debatten ble det også signalisert at fylkeskommunene må legge press på sentrale myndigheter for å få på plass helhetlige løsninger for å løse krisen i Oslofjorden.
Årsrapport og ny strategi
Møtet godkjente også årsrapporten for 2023. Den kan du lese her. Samtidig er forslag til ny strategi for Østlandssamarbeidet nå sendt ut på høring i fylkeskommunene.
Bilder fra møtet til fri bruk mot kreditering finner du her.