Velg en side

Østlandssamarbeidet ber om aktiv involvering i TEN-T-arbeidet

av Kristian Singh-Nergård, Jon Petter Arntzen |
Publisert 4. juni, 2024
Kart over Nord-Europa som viser det europeiske transportnettverket.

TEN-T-nettverket i Nord-Europa. Kilde: Transport Community

Østlandssamarbeidet ber om aktiv involvering av fylkeskommunene i det videre arbeidet med TEN-T-retningslinjene. TEN-T står for Trans-European Transport Network, og er et nettverk av europeiske transportkorridorer for både person- og godstransport. Retningslinjene er nylig vedtatt i EU og skal nå implementeres i Norge gjennom EØS-avtalen.

I møte med Samferdselsdepartementet 3. juni, ble fylkeskommunene sin viktige rolle understreket, både når det gjelder utvikling av transportinfrastruktur, kollektivtrafikk og regional planlegging. Fylkeskommunenes betydning i utviklingen av grønne og effektive grensekryssende transportkorridorer, ble også fremhevet.

– Fylkeskommunene bør få en tydelig rolle i det videre arbeidet med implementering av TEN-T, sa Jon Petter Arntzen, sekretariatsleder i Østlandssamarbeidet under møtet. – Involvering av fylkeskommunene er avgjørende for å sikre at retningslinjene tar tilstrekkelig hensyn til regionale behov og prioriteringer.

På møtet med Samferdselsdepartementet deltok representanter fra flere av fylkeskommunene i tillegg til Østlandssamarbeidets sekretariat.

Rask og effektiv godkjenningsprosess

Østlandssamarbeidet har tidligere sendt inn flere høringsinnspill til Samferdselsdepartementet om TEN-T, og gjentok budskapet om at fylkeskommunene må involveres når retningslinjene nå skal implementeres i Norge. Det ble fra Østlandssamarbeidet også understreket at regionalt politisk nivå må få en sentral rolle i den videre prosessen.

– Vi håper på en rask og effektiv ratifiseringsprosess, sa Arntzen. – Det er også viktig å avklare hvordan de nye TEN-T-retningslinjene vil påvirke areal- og transportplanarbeidet lokalt og regionalt.

Statlig finansiering av nødvendige investeringer

Utfordringen med at Norge ikke er med i EUs finansieringsordning for transportinfrastruktur (CEF) ble også tatt opp. Østlandssamarbeidet fremhevet derfor at staten må sette av ressurser i de årlige budsjettene for å gi byer, kommuner og fylkeskommuner mulighet til å gjøre de nødvendige investeringene for å oppfylle kravene i de nye TEN-T-retningslinjene. Her ble finansiering av infrastruktur og grønne energistasjoner trukket frem som eksempel.

– Norge er et land med særegne geografiske og demografiske forhold sammenlignet med tettere befolkede områder i Europa, sa Arntzen. – Det er derfor avgjørende å vurdere nøye hvordan TEN-T-retningslinjene skal implementeres i Norge. Vi mener at hovedregelen bør være å følge de nye TEN-T-bestemmelsene så tett som mulig, i stedet for å søke flest mulige unntak.

Økt fokus på grensekryssende transportkorridorer i NTP

Østlandssamarbeidet uttrykte også bekymring for manglende fokus på grensekryssende transportkorridorer i ny Nasjonal transportplan (NTP) og oppfordret Samferdselsdepartementet til å følge opp dette ved neste rullering av NTP, da betydningen av disse korridorene vil bli stadig viktigere.

Du kan lese hele innspillet som ble oversendt Samferdselsdepartementet i etterkant av møtet her (PDF)

Artikkelen er skrevet av

  • Kristian Singh-Nergård

    Kristian er seniorrådgiver for kommunikasjon i Østlandssamarbeidets sekretariat.

  • Portrettbilde av Jon Petter Arntzen

    Jon Petter er sekretariatsleder og fagansvarlig for samferdsel og infrastruktur i Østlandssamarbeidets sekretariat.

Relaterte innlegg