Select Page

Østlandssamarbeidet krever umiddelbare tiltak for å opprettholde kollektivtrafikken

av Kristian Singh-Nergård |
Publisert 10. March, 2025
Et tog stoppet på en snødekt stasjon med folk som ventet på perrongen. Høye stolper støtter luftledninger under klar himmel.

Tog på Haugenstua stasjon på vei mot Lillestrøm. Foto: Kristian Singh-Nergård.

Østlandssamarbeidet har samlet seg om et posisjonsnotat som ble enstemmig vedtatt av representantskapet i møte 28. februar. Notatet understreker behovet for umiddelbare tiltak for å opprettholde og styrke kollektivtilbudet på Østlandet.

Østlandssamarbeidet understreker at hensynet til klima, miljø, sikkerhet og beredskap må vektlegges sterkere i prioriteringen av samferdselsprosjekter. Økt satsing på jernbane og andre kollektive tilbud er i denne forbindelse avgjørende. Situasjonen for jernbane og kollektivtransport på Østlandet har utviklet seg i feil retning de siste årene, og det er derfor nødvendig med umiddelbare tiltak for å opprettholde og styrke tilbudet.

Strakstiltak nødvendig

Østlandssamarbeidet krever en ekstraordinær bevilgning på 200 millioner kroner i revidert nasjonalbudsjett for å opprettholde og styrke kollektivtilbudet på Østlandet i 2025. Dette er nødvendig for å unngå betydelige reduksjoner i kollektivtilbudet og økte billettpriser, som vil føre til økte klimagassutslipp samtidig som nullvekstmålet for byene ikke vil kunne nås. I statsbudsjettet for 2026 anmodes det om en permanent økning i rammetilskuddet til fylkeskommunene for å utvikle et bedre og helhetlig kollektivtilbud.

Jernbanen er ryggraden i kollektivsystemet på Østlandet, men har de siste årene vært preget av store driftsforstyrrelser. Østlandssamarbeidet ber derfor også om økte midler til drift, vedlikehold og digital infrastruktur i statsbudsjettet for 2026. Regjeringen bør også legge til rette for styrket samarbeid mellom kollektivaktørene på Østlandet for å opprettholde og videreutvikle et helhetlig kollektivsystem.

Langsiktige tiltak for bærekraftig utvikling

Østlandssamarbeidet er bekymret for fremdriften i InterCity-prosjektene og ber om at parsellene Haug-Seut, Ringeriksporteføljen, Åkersvika-Hamar stasjon og Stokke-Sandefjord prioriteres i revidert nasjonalbudsjett og budsjettet for 2026.

Vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene er stort, og Østlandssamarbeidet ber om en ekstraordinær bevilgning på 15 millioner kroner i revidert nasjonalbudsjett for oppstart av et nytt program for oppgradering og fornying av bruene på fylkesveinettet. I statsbudsjettet for 2026 må bevilgningene til fylkesveiene økes betydelig for å redusere vedlikeholdsetterslepet.

Økt fokus på beredskap og sikkerhet

Den geopolitiske situasjonen i Europa krever styrket samarbeid og prioritering av samfunnssikkerhet og beredskap innen transportsektoren. I posisjonsnotatet oppfordrer Østlandssamarbeidet til at dette vektlegges i arbeidet med statsbudsjettet for 2026.

Utvikling av grønne transportkorridorer

For å nå regjeringens mål om reduserte utslipp i transportsektoren innen 2030, må utbyggingen av fossilfrie energistasjoner for næringstransport langs de viktigste transportkorridorene intensiveres. Østlandssamarbeidet ber i denne forbindelse om at de statlige incentivordninger styrkes.

Du kan lese hele posisjonsnotatet her (PDF)

Artikkelen er skrevet av

Relaterte innlegg