Østlandssamarbeidet har samlet seg om et posisjonsnotat som ble enstemmig vedtatt av representantskapet i møte 28. februar. Notatet understreker behovet for umiddelbare tiltak for å opprettholde og styrke kollektivtilbudet på Østlandet.
Østlandssamarbeidet understreker at hensynet til klima, miljø, sikkerhet og beredskap må vektlegges sterkere i prioriteringen av samferdselsprosjekter. Økt satsing på jernbane og andre kollektive tilbud er i denne forbindelse avgjørende. Situasjonen for jernbane og kollektivtransport på Østlandet har utviklet seg i feil retning de siste årene, og det er derfor nødvendig med umiddelbare tiltak for å opprettholde og styrke tilbudet.
Strakstiltak nødvendig
Østlandssamarbeidet krever en ekstraordinær bevilgning på 200 millioner kroner i revidert nasjonalbudsjett for å opprettholde og styrke kollektivtilbudet på Østlandet i 2025. Dette er nødvendig for å unngå betydelige reduksjoner i kollektivtilbudet og økte billettpriser, som vil føre til økte klimagassutslipp samtidig som nullvekstmålet for byene ikke vil kunne nås. I statsbudsjettet for 2026 anmodes det om en permanent økning i rammetilskuddet til fylkeskommunene for å utvikle et bedre og helhetlig kollektivtilbud.
Jernbanen er ryggraden i kollektivsystemet på Østlandet, men har de siste årene vært preget av store driftsforstyrrelser. Østlandssamarbeidet ber derfor også om økte midler til drift, vedlikehold og digital infrastruktur i statsbudsjettet for 2026. Regjeringen bør også legge til rette for styrket samarbeid mellom kollektivaktørene på Østlandet for å opprettholde og videreutvikle et helhetlig kollektivsystem.
Langsiktige tiltak for bærekraftig utvikling
Østlandssamarbeidet er bekymret for fremdriften i InterCity-prosjektene og ber om at parsellene Haug-Seut, Ringeriksporteføljen, Åkersvika-Hamar stasjon og Stokke-Sandefjord prioriteres i revidert nasjonalbudsjett og budsjettet for 2026.
Vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene er stort, og Østlandssamarbeidet ber om en ekstraordinær bevilgning på 15 millioner kroner i revidert nasjonalbudsjett for oppstart av et nytt program for oppgradering og fornying av bruene på fylkesveinettet. I statsbudsjettet for 2026 må bevilgningene til fylkesveiene økes betydelig for å redusere vedlikeholdsetterslepet.
Økt fokus på beredskap og sikkerhet
Den geopolitiske situasjonen i Europa krever styrket samarbeid og prioritering av samfunnssikkerhet og beredskap innen transportsektoren. I posisjonsnotatet oppfordrer Østlandssamarbeidet til at dette vektlegges i arbeidet med statsbudsjettet for 2026.
Utvikling av grønne transportkorridorer
For å nå regjeringens mål om reduserte utslipp i transportsektoren innen 2030, må utbyggingen av fossilfrie energistasjoner for næringstransport langs de viktigste transportkorridorene intensiveres. Østlandssamarbeidet ber i denne forbindelse om at de statlige incentivordninger styrkes.