Velg en side

Grønne energistasjoner

Prosjektet «Grønne energistasjoner» skal bidra til at man raskere får planlagt og bygd energistasjoner for el, hydrogen og biogass

Norge har ambisiøse mål om å redusere klimagassutslippene, med en halvering av transportutslippene innen 2030, og et lavutslippssamfunn innen 2050. I januar 2023 var kun 9 % av nye lastebiler nullutslippskjøretøy. Østlandet står for 55 % av utslippene fra tungtransport i Norge. Prosjektet «Grønne energistasjoner» skal bidra til å effektivisere fylkeskommunenes og kommunenes arbeid med areal- og saksbehandling, slik at man raskere får planlagt og bygd energistasjoner for el, hydrogen og biogass. Transportnæringen trenger forutsigbare rammer og tilgjengelig infrastruktur for å investere i nullutslippskjøretøy, og derfor må det etableres flere energistasjoner.

Hurtiglenker for energi, klima og miljø

Grønne energistasjoner – nøkkelen til en fossilfri transportsektor

Grønne energistasjoner er ladestasjoner for fremtidens kjøretøy. Her kan tunge kjøretøy som lastebiler fylle opp med nullutslippsenergi som elektrisitet, hydrogen eller biogass. Dette er et viktig skritt for å redusere klimagassutslippene fra transportsektoren og nå våre ambisiøse klimamål.

Hvilken energi skal vi velge?

Det finnes flere ulike teknologier for å drive nullutslippskjøretøy, og det er ikke alltid lett å vite hvilken som er best. Elektriske kjøretøy har høyest virkningsgrad og er derfor svært energieffektive. Hydrogen og biogass gir lengre rekkevidde, men har lavere virkningsgrad. Valg av teknologi vil avhenge av flere faktorer, som kjøretøytype, kjøreprofil og tilgjengelig infrastruktur.

Et teknologinøytralt prosjekt

Prosjektet «Grønne energistasjoner» tar sikte på å utvikle en infrastruktur som er fleksibel og kan tilpasses ulike teknologier. Målet er å legge til rette for en rask utbygging av ladestasjoner for alle typer nullutslippskjøretøy.

Hvorfor er dette viktig?

For å lykkes med overgangen til en fossilfri transportsektor må vi bygge ut en robust infrastruktur for lading og fylling av nullutslippskjøretøy. Ved å prioritere grønne energistasjoner tar vi et viktig steg mot en mer bærekraftig fremtid.

Prosjektgjennomføring

Første møte i forprosjektet ble avholdt 19. april med representanter fra fylkeskommuner og kommuner. Det treårige hovedprosjektet startet opp høsten 2022 etter at Miljødirektoratet i juni bevilget 1,5 millioner kroner i Klimasats-midler til prosjektet.

Høsten 2022 ble det gjennomført befaringer på flere potensielle energistasjonslokasjoner rundt Oslo. Her deltok representanter fra aktuelle kommuner og fylkeskommuner. En av lokasjonene har fått økonomisk støtte gjennom Gardermoen vekst til å lage et beslutningsgrunnlag om etablering av infrastruktur for nullutslippsteknologier i tilknytning til Gardermoen næringspark. Energistasjonsprosjektet vil være en kontakt- og sparringspartner for Gardermoen Vekst, og bistå dem i gjennomføringen.

Østlandssamarbeidet har også gjennomført flere møter med energiselskaper, og har deltatt på kraftsystemutredning med Elvia og Statnett. Tilgang på nett er identifisert som en av de store barrierene for utbygging av energistasjoner for tungtransport.

For å effektivisere ressursbruken ble prosjektet samorganisert med tilsvarende satsing i regi av Osloregionen IRP, og en felles koordineringsgruppe ble etablert.

Prosjektperioden er ut 2024, men prosjektet har fått midler til videreføring til 2027. Prosjektet støttes med tilskudd fra Klimasats-ordningen (innvilget juni 2022 og august 2024).

Fase 1-søknad og fase 2-søknad for Østlandssamarbeidet (eksterne lenker) finner du ved å klikke på lenkene her.

Nyheter Grønne energistasjoner

AFIR er vedtatt i EU

AFIR er vedtatt i EU

EU vedtok 27. mars regulativet for infrastruktur for alternative drivstoff (AFIR). Dette spesifiserer kravene til infrastruktur for el, hydrogen og biogass/naturgass for veitransport, maritim transport, jernbane og luftfart. Regulativet er EØS-relevant, og må derfor...

les mer