Nyheter
Her finner du nyheter og aktuelle saker fra Østlandssamarbeidet
Nyheter
Utbygging av Dovrebanen reddet
OSLO/HAMAR (NRK): Arbeidet med å bygge to spor fra Oslo til Hamar kan fortsette. Frp fikk med seg regjeringa på det. Utbygginga vil gi to tog i timen til Hamar i 2026 og sparer de reisende for 20 minutter reisetid. – Dette er helt utrolig. Det sier Tor André Johnsen...
Arbeidet med kommunedelplan for ny togtunnel gjennom Oslo starter til høsten
Bane NOR har fått i oppdrag å planlegge nytt dobbeltspor fra Oslo S til Lysaker via Nationaltheatret. Til høsten legger prosjektet Ny Togtunnel Oslo fram et forslag til planprogram og starter arbeidene med kommunedelplan. Bane NOR opplyser at de har prekvalifisert...
Næringsbyråd Victoria Marie Evensen valg til utvalgsleder
8. juni ble fagpolitisk utvalg i næring og kompetanse konstituert. Victoria Marie Evensen, byråd for næring og eierskap i Oslo kommune, ble valgt til leder av utvalget. Næring og kompetanse er et nytt satsingsområde for Østlandssamarbeidet. Beslutningen om å etablere...
Ringeriksbanen tema i møte med Transport- og kommunikasjonskomiteen
Fylkeskommunene i Østlandssamarbeidet og Oslo kommune hadde 12. juni dialogmøte med Transport- og kommunikasjonskomiteen om Nasjonal transportplan (NTP) og InterCity. – For å holde framdriften for Ringeriksbanen er det nå viktig at staten følger opp med KS2 i høst, og...
Dialogmøter med fylkeskommunene
Som en del av strategiprosessen gjennomfører sekretariatet i Østlandssamarbeidet i disse dager dialogmøter med fylkeskommunene. Målet er å snakke med en rekke sentrale personer fra ulike seksjoner i hvert fylke for å få frem synspunkter og innspill til den nye...
NTP-uttalelse fra Vestfold og Telemark fylkeskommune
– Tidenes sterkeste signal fra et nytt og samlet fylke, med 23 kommuner og 420 000 innbyggere i ryggen, sier fylkesordfører Terje Riis Johansen. 5. mai vedtok et enstemmig fylkesting Vestfold og Telemarks innspill til Nasjonal transportplan (NTP) 2022-2033, etter...
Har halvert beslaget av verdifull dyrka mark
I 2018 startet Bane NOR arbeidet for å finne en billigere og bedre løsning enn korridor øst. Det nye og anbefalte alternativet er rimeligere og tar kun halvparten så mye dyrka mark. Østfold utgjør kun 1,1 prosent av Norges landareal, men 7 prosent av jordbruksarealet...
Kronikk i Aftenposten: Nå må det store jernbaneløftet komme
Vi står nå midt oppi en av de største krisene i nyere tid. Koronakrisen har rammet oss hardt. Vi er avhengige av at det raskt satses på de riktige tiltakene. De som skaper arbeidsplasser, verdier og bærekraftig vekst. Det vil være en unnlatelsessynd om ikke...
Høringsinnspill Nasjonal transportplan 2022-2033: InterCity må prioriteres!
InterCity - som er det viktigste infrastrukturprosjektet for Østlandssamarbeidet - har stor betydning for effektiv og bærekraftig transport av gods og personer både internt på Østlandet og mellom landsdelene. Østlandssamarbeidet vil derfor understreke viktigheten av...