Velg en side

Fylkesveier

Østlandssamarbeidet jobber aktivt for å styrke fylkesveinettet på Østlandet

Forvaltningsreformen i 2010 overførte ansvaret for 44 000 kilometer vei, tilsvarende omtrent halvparten av Norges kystlinje, fra staten til fylkeskommunene. Fra 1. januar 2020 tok fylkeskommunene over den daglige driften og vedlikeholdet av disse veiene. Denne overføringen medførte et betydelig vedlikeholdsetterslep, og konsekvensen var et etterslep på om lag 50-85 milliarder kroner. Selv om det har vært gjort betydelige anstrengelser for å redusere etterslepet, er situasjonen fortsatt alvorlig.

Østlandssamarbeidet jobber aktivt for å styrke fylkesveinettet på Østlandet. Gjennom samarbeid mellom fylkeskommunene jobbes det for å sikre nødvendig finansiering og langsiktig utvikling av infrastrukturen i regionen.

Hurtiglenker for samferdsel

Prioriterte tiltak

I strategiperioden 2025-2028 er fylkesveiene et sentralt fokusområde. For å takle det betydelige vedlikeholdsetterslepet, jobber Østlandssamarbeidet for å:

  • sikre midler: Skaffe til veie nødvendige midler gjennom Nasjonal transportplan (NTP) og statsbudsjetter. Dette inkluderer blant annet initiativer for et nytt broprogram i regionen.
  • påvirke politikken: Jobbe aktivt overfor regjering og Storting for å prioritere fylkesveier høyere på den nasjonale agendaen.
  • samarbeide og dele kunnskap: Etablere arenaer for erfaringsutveksling og felles prosjekter for å styrke fylkeskommunenes kompetanse og effektivitet med fylkesveinettet.

Samferdsel som motor for utvikling

Et godt vedlikeholdt fylkesveinett er avgjørende for å støtte Østlandets rolle som hjem for halve Norges befolkning. Gjennom samarbeid i Østlandssamarbeidet jobber fylkeskommunene for en trygg, bærekraftig og fremtidsrettet infrastruktur som legger til rette for regional utvikling og grønn omstilling.

Nyheter fylkesveier