Fylkesveier
Østlandssamarbeidet jobber aktivt for å styrke fylkesveinettet på Østlandet
Forvaltningsreformen i 2010 overførte ansvaret for 44 000 kilometer vei, tilsvarende omtrent halvparten av Norges kystlinje, fra staten til fylkeskommunene. Fra 1. januar 2020 tok fylkeskommunene over den daglige driften og vedlikeholdet av disse veiene. Denne overføringen medførte et betydelig vedlikeholdsetterslep, og konsekvensen var et etterslep på om lag 50-85 milliarder kroner. Selv om det har vært gjort betydelige anstrengelser for å redusere etterslepet, er situasjonen fortsatt alvorlig.
Østlandssamarbeidet jobber aktivt for å styrke fylkesveinettet på Østlandet. Gjennom samarbeid mellom fylkeskommunene jobbes det for å sikre nødvendig finansiering og langsiktig utvikling av infrastrukturen i regionen.
Hurtiglenker for samferdsel
Prioriterte tiltak
I strategiperioden 2025-2028 er fylkesveiene et sentralt fokusområde. For å takle det betydelige vedlikeholdsetterslepet, jobber Østlandssamarbeidet for å:
- sikre midler: Skaffe til veie nødvendige midler gjennom Nasjonal transportplan (NTP) og statsbudsjetter. Dette inkluderer blant annet initiativer for et nytt broprogram i regionen.
- påvirke politikken: Jobbe aktivt overfor regjering og Storting for å prioritere fylkesveier høyere på den nasjonale agendaen.
- samarbeide og dele kunnskap: Etablere arenaer for erfaringsutveksling og felles prosjekter for å styrke fylkeskommunenes kompetanse og effektivitet med fylkesveinettet.
Samferdsel som motor for utvikling
Et godt vedlikeholdt fylkesveinett er avgjørende for å støtte Østlandets rolle som hjem for halve Norges befolkning. Gjennom samarbeid i Østlandssamarbeidet jobber fylkeskommunene for en trygg, bærekraftig og fremtidsrettet infrastruktur som legger til rette for regional utvikling og grønn omstilling.
Nyheter fylkesveier
Østlandet får gjennomslag for viktige samferdselsprosjekter i ny NTP
av Kristian Singh-Nergård | jun 6, 2024
En bred koalisjon bestående av Høyre, Frp, Venstre, KrF, SV og Rødt la 5. juni frem endringer i regjeringens forslag til Nasjonal transportplan (NTP). Disse endringene innebærer betydelige forbedringer for Østlandet, og de samsvarer i stor grad med...
Representantskapet vedtok felles posisjonsnotat om NTP 2025-2036
av Kristian Singh-Nergård | mai 14, 2024
Onsdag 8. mai møttes Østlandssamarbeidets representantskap i Oslo rådhus, blant annet for å drøfte fremtidig infrastruktur og samferdselsutvikling i landsdelen. Her ble også et felles posisjonsnotat om den kommende Nasjonale transportplanen (NTP) for perioden...
NTP 2025-2036 tar ikke nok hensyn til Østlandets utfordringer
av Kristian Singh-Nergård | mai 8, 2024
Samferdselspolitikerne fra fylkeskommunene på Østlandet møtte egne stortingsrepresentanter for å drøfte ny Nasjonal transportplan (NTP 2025-2036). Dialogmøtet ble avholdt tirsdag 7. mai på Stortinget og ga fylkeskommunene på Østlandet en mulighet til å presentere sine...