Fylkesveier
Østlandssamarbeidet jobber aktivt for å styrke fylkesveinettet på Østlandet
Forvaltningsreformen i 2010 overførte ansvaret for 44 000 kilometer vei, tilsvarende omtrent halvparten av Norges kystlinje, fra staten til fylkeskommunene. Fra 1. januar 2020 tok fylkeskommunene over den daglige driften og vedlikeholdet av disse veiene. Denne overføringen medførte et betydelig vedlikeholdsetterslep, og konsekvensen var et etterslep på om lag 50-85 milliarder kroner. Selv om det har vært gjort betydelige anstrengelser for å redusere etterslepet, er situasjonen fortsatt alvorlig.
Østlandssamarbeidet jobber aktivt for å styrke fylkesveinettet på Østlandet. Gjennom samarbeid mellom fylkeskommunene jobbes det for å sikre nødvendig finansiering og langsiktig utvikling av infrastrukturen i regionen.
Hurtiglenker for samferdsel
Prioriterte tiltak
I strategiperioden 2025-2028 er fylkesveiene et sentralt fokusområde. For å takle det betydelige vedlikeholdsetterslepet, jobber Østlandssamarbeidet for å:
- sikre midler: Skaffe til veie nødvendige midler gjennom Nasjonal transportplan (NTP) og statsbudsjetter. Dette inkluderer blant annet initiativer for et nytt broprogram i regionen.
- påvirke politikken: Jobbe aktivt overfor regjering og Storting for å prioritere fylkesveier høyere på den nasjonale agendaen.
- samarbeide og dele kunnskap: Etablere arenaer for erfaringsutveksling og felles prosjekter for å styrke fylkeskommunenes kompetanse og effektivitet med fylkesveinettet.
Samferdsel som motor for utvikling
Et godt vedlikeholdt fylkesveinett er avgjørende for å støtte Østlandets rolle som hjem for halve Norges befolkning. Gjennom samarbeid i Østlandssamarbeidet jobber fylkeskommunene for en trygg, bærekraftig og fremtidsrettet infrastruktur som legger til rette for regional utvikling og grønn omstilling.
Nyheter fylkesveier
NTP-seminar med fokus på jernbane og fylkesveier
av Kristian Singh-Nergård | mai 3, 2024
Seminaret satte søkelyset på viktige behov og prioriteringer for fylkeskommunene på Østlandet, med spesiell vekt på utfordringer knyttet til vedlikeholdsetterslep på fylkesveier, utvikling av grensekryssende transportkorridorer, samt styrking av jernbane og...
Fylkeskommunene på Østlandet løftet fram kollektivtransport, jernbane og veivedlikehold i møte med Samferdselsdepartementet
av Kristian Singh-Nergård | nov 14, 2023
Fylkeskommunene på Østlandet hadde et tydelig felles budskap på innspillsmøte med Samferdselsdepartementet 14. november. På møtet var Oslo kommune, Innlandet fylkeskommune og Viken fylkeskommune invitert til å presentere egne posisjoner i forbindelse med ny Nasjonal...
Østlandssamarbeidet krever sterkere klimafokus og satsing på jernbane i NTP 2025-2036
av Jon Petter Arntzen, Kristian Singh-Nergård | jun 20, 2023
I høringsuttalelsen til Nasjonal transportplan (NTP) 2025-2036 forsterker Østlandssamarbeidet kravet om økt vektlegging av klima og miljø i transportplanleggingen. Fylkeskommunene på Østlandet er enige om at det må satses mer på jernbane og kollektivtrafikk for å...