Fylkesveier
Østlandssamarbeidet jobber aktivt for å styrke fylkesveinettet på Østlandet
Forvaltningsreformen i 2010 overførte ansvaret for 44 000 kilometer vei, tilsvarende omtrent halvparten av Norges kystlinje, fra staten til fylkeskommunene. Fra 1. januar 2020 tok fylkeskommunene over den daglige driften og vedlikeholdet av disse veiene. Denne overføringen medførte et betydelig vedlikeholdsetterslep, og konsekvensen var et etterslep på om lag 50-85 milliarder kroner. Selv om det har vært gjort betydelige anstrengelser for å redusere etterslepet, er situasjonen fortsatt alvorlig.
Østlandssamarbeidet jobber aktivt for å styrke fylkesveinettet på Østlandet. Gjennom samarbeid mellom fylkeskommunene jobbes det for å sikre nødvendig finansiering og langsiktig utvikling av infrastrukturen i regionen.
Hurtiglenker for samferdsel
Prioriterte tiltak
I strategiperioden 2025-2028 er fylkesveiene et sentralt fokusområde. For å takle det betydelige vedlikeholdsetterslepet, jobber Østlandssamarbeidet for å:
- sikre midler: Skaffe til veie nødvendige midler gjennom Nasjonal transportplan (NTP) og statsbudsjetter. Dette inkluderer blant annet initiativer for et nytt broprogram i regionen.
- påvirke politikken: Jobbe aktivt overfor regjering og Storting for å prioritere fylkesveier høyere på den nasjonale agendaen.
- samarbeide og dele kunnskap: Etablere arenaer for erfaringsutveksling og felles prosjekter for å styrke fylkeskommunenes kompetanse og effektivitet med fylkesveinettet.
Samferdsel som motor for utvikling
Et godt vedlikeholdt fylkesveinett er avgjørende for å støtte Østlandets rolle som hjem for halve Norges befolkning. Gjennom samarbeid i Østlandssamarbeidet jobber fylkeskommunene for en trygg, bærekraftig og fremtidsrettet infrastruktur som legger til rette for regional utvikling og grønn omstilling.
Nyheter fylkesveier
Hensynet til klima og miljø vektlegges sterkest i nytt NTP-innspill
av Kristian Singh-Nergård | des 12, 2022
Innspillet er en oppfølging og konkretisering av budskapet som ble gitt til samferdselsministeren på dialogmøte i Fredrikstad, 3. november. Østlandssamarbeidet har oversendt et felles innspill til ny Nasjonal Transportplan (NTP), på vegne av fylkeskommunene på...
Østlandssamarbeidets høringsinnspill til Transport- og kommunikasjonskomiteen
av Kristian Singh-Nergård | nov 1, 2021
Tirsdag og onsdag er det høring i Transport- og kommunikasjonskomiteen på stortinget. I den forbindelse har Østlandssamarbeidet sendt inn et høringsinnspill der vi tar for oss fire tema; InterCity, der Østlandssamarbeidet krever at ambisjonsnivået må opprettholdes,...
Satte omklassifisering av riksveiene på dagsorden
av Kristian Singh-Nergård | jun 16, 2021
Tirsdag 8. juni avholdt Østlandssamarbeidet webinar om omklassifisering av riksveier. Formålet med webinaret var å fokusere på veiutbygging i Norge og bidra til å bedre forståelsen for utfordringene som oppstår ved omklassifisering av riksveier til fylkesveier. Rundt...