Fylkesveier
Østlandssamarbeidet jobber aktivt for å styrke fylkesveinettet på Østlandet
Forvaltningsreformen i 2010 overførte ansvaret for 44 000 kilometer vei, tilsvarende omtrent halvparten av Norges kystlinje, fra staten til fylkeskommunene. Fra 1. januar 2020 tok fylkeskommunene over den daglige driften og vedlikeholdet av disse veiene. Denne overføringen medførte et betydelig vedlikeholdsetterslep, og konsekvensen var et etterslep på om lag 50-85 milliarder kroner. Selv om det har vært gjort betydelige anstrengelser for å redusere etterslepet, er situasjonen fortsatt alvorlig.
Østlandssamarbeidet jobber aktivt for å styrke fylkesveinettet på Østlandet. Gjennom samarbeid mellom fylkeskommunene jobbes det for å sikre nødvendig finansiering og langsiktig utvikling av infrastrukturen i regionen.
Hurtiglenker for samferdsel
Prioriterte tiltak
I strategiperioden 2025-2028 er fylkesveiene et sentralt fokusområde. For å takle det betydelige vedlikeholdsetterslepet, jobber Østlandssamarbeidet for å:
- sikre midler: Skaffe til veie nødvendige midler gjennom Nasjonal transportplan (NTP) og statsbudsjetter. Dette inkluderer blant annet initiativer for et nytt broprogram i regionen.
- påvirke politikken: Jobbe aktivt overfor regjering og Storting for å prioritere fylkesveier høyere på den nasjonale agendaen.
- samarbeide og dele kunnskap: Etablere arenaer for erfaringsutveksling og felles prosjekter for å styrke fylkeskommunenes kompetanse og effektivitet med fylkesveinettet.
Samferdsel som motor for utvikling
Et godt vedlikeholdt fylkesveinett er avgjørende for å støtte Østlandets rolle som hjem for halve Norges befolkning. Gjennom samarbeid i Østlandssamarbeidet jobber fylkeskommunene for en trygg, bærekraftig og fremtidsrettet infrastruktur som legger til rette for regional utvikling og grønn omstilling.
Nyheter fylkesveier
NTP-uttalelse fra Vestfold og Telemark fylkeskommune
av Jon Petter Arntzen | jun 3, 2020
– Tidenes sterkeste signal fra et nytt og samlet fylke, med 23 kommuner og 420 000 innbyggere i ryggen, sier fylkesordfører Terje Riis Johansen. 5. mai vedtok et enstemmig fylkesting Vestfold og Telemarks innspill til Nasjonal transportplan (NTP) 2022-2033, etter...
Østlandssamarbeidet på Stortingshøring
av Jon Petter Arntzen | okt 18, 2018
Østlandssamarbeidet deltok på høringen i Transport- og kommunikasjonskomiteen onsdag 17. oktober. Anne Karin Torp Adolfsen (Ap) og Solveig Schytz (V), som representerte Østlandssamarbeidet på høringen, fokuserte spesielt på InterCity-fremdriften og...
Høringsuttalelse til Statens vegvesen om handlingsprogrammet 2018-2023
av Jon Petter Arntzen | des 27, 2017
Statens vegvesen har oversendt utkast til handlingsprogram for 2018-2023 (2029) til fylkeskommunene med høringsfrist 31. desember 2018. Handlingsprogrammet følger opp og konkretiserer prioriteringene og innsatsen på fylkesvegene i første seksårsperiode av Nasjonal...